مسول واحد فناوری اطلاعات :مرتضی دریانی مدرک تحصیلی:کارشناسی مهندسی نرم افزار کامپیوتر تلفن:34277485-044
آيين نامه شرح وظايف كارشناسان فناوري اطلاعات واحدهاي تابعه ماده 1 - كارشناس فناوري اطلاعات :داراي مدرك كارشناسي كامپيوتر ( نرم افزاريا سخت افزار ) مي باشد و مسووليت تمامي امور مربوط به فناوري اطلاعات بر عهده ايشان مي باشد . تبصره 1 -در واحدهايي كه كارشناس ندارند و كاردان كامپيوتر انجام وظيفه مي نمايد ، مسووليت تمامي امور مربوط به فناوري اطلاعات بر عهده ايشان مي باشد .( به عنوان كارشناس محسوب مي شوند ) . ماده 2 – رابط فناوري اطلاعات :داراي مداركي غير از كامپيوتر مي باشند و وظيفه اصلي آنها مرتبط با مدرك مربوطه مي باشد و با مديريت فناوري اطلاعات ،همكاري دارند . تبصره 2 –كارشناسان و رابطان فناوري اطلاعات ،پس از تاييد مديريت فناوري اطلاعات و صدور ابلاغ از طرف معاونت پشتيباني دانشگاه ، مجوز انجام فعاليت را دارند و در واحدهايي كه رابط در كنار كارشناس حضور دارد ،مسووليت تمامي امور بر عهده كارشناس مي باشد و رابط مجوز مستقيم ندارد . اين آيين نامه در نه فصل تهيه شده است .
ماده 1 -تهيه و به روز نگاه داشتن ،شناسنامه تجهيزات رايانه اي ، تجهيزات شبكه و تجهيزات مركز تلفن و شناسنامه نرم افزارهاي موجود ،به منظور ساماندهي اطلاعات تجهيزات موجوددر واحدها. تبصره 1 -در حال حاضر شناسنامه ها بصورت كاغذي تهيه شوند و پس از آموزش ،در نرم افزار ICTM وارد گردد. ماده 2 -ارسال گزارش فعاليت هاي انجام شده ( سخت افزار ،نرم افزار ،شبكه ومخابرات ) در قالب فرم هاي تدوين شده و دستورالعمل هاي مديريت ( قالب فرم ها در سايت مديریت و سايت سخت افزار ( شبكه رابطين ) موجود مي باشد )، بصورت فصلی ( حداكثر تا 20 روز اول فصل بعد ) و سالانه ( تا پايان فروردين ماه سال جديد ) به مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات. ماده 3 -انجام مراحل كارشناسي فني خريد و تاييد فاكتورهاي خريد در محدوده سقف مجاز در بخشنامه هاي ارسال شده از طرف مديريت خدمات پشتيباني دانشگاه ( معاملات كوچك ) و خريد طبق ليست تجهيزات مجاز كه در سايت سخت افزار موجود مي باشد . ماده 4 -حضور مستمر در جلسات هماهنگي و بازآموزي هاي برگزار شده توسط مديريت و در مواقعي كه حضور ممكن نيست ،كسب اجازه از مديريت. ماده 5 -اعلام نيازهاي آموزشي به مديريت و ارتقا سطح علمي و عملي با گرفتن آموزشهاي لازم و... ماده 6 -بازديد از سايتهاي خبري ICT جهت به روز نگهداشتن اطلاعات فني و اطلاع از تكنولوژيهاي جديد جهاني. ماده 7 -بازديد مستمر از وب سايت مديريت فن آوري اطلاعات و واحدهاي زير مجموعه.
ماده 1- نظارت بر روند خريد تجهيزات رايانه اي : ماده 1-1 -دريافت يا تكميل فرم درخواست خريد تجهيزات رايانه اي ( فرم شماره يك ). ماده 2-1 -بررسي كارشناسي علت نياز خريد تجهيزات رايانه اي و تاييد ، يا عدم تاييد نياز. ماده 3-1-تهيه ليست تجهيزات مناسب با نياز(در صورت تاييد نياز) طبق مشخصات ارائه شده از سوي مديريت فناوري اطلاعات وارتباطات (فرم شماره 5). ماده 4-1- تاييد فاكتورها از نظر فني و مطابقت با ليست تجهيزات و بررسي قيمت و اعلام نظر احتمالي در زمينه قيمت ها ( تاييد قيمت بر عهده كارپرداز مي باشد ). ماده 2 - كنترل فني تجهيزات خريداري شده از نظر تطبيق با فاكتور هاي تاييد شده ،به صورت زير: ماده 1-2 -بررسي فني قطعات و گارانتي هاي ارائه شده و مطابقت با ليست تهيه شده وفاكتور تاييد شده. ماده 2-2 -الصاق برچسب ليست قطعات داخلي رايانه ها همراه با مشخصات فني و تاريخ شروع و خاتمه گارانتي قطعات بصورت مشخص برروي رايانه هاي خريداري شده ( بهتر است توسط شركت فروشنده انجام گيرد ). ماده 3-2 -تكميل فرم مخصوص چك ليست سيستم (فرم شماره 6) همراه با توضيحات مربوطه. ماده 4-2 -الصاق برچسب كنترل فني در پشت كيس. ماده 3 - فرآيند تعميرات : ماده 3-1 -نصب سيستم عامل هاونرم افزارهاي جانبي ،آنتي ويروس و... بر روي رايانه هاي موجود در واحد. ماده 2-3 -تشخيص عيوب سخت افزاري سيستم ها و رفع عيب تجهيزات در حد آموزش هاي داده شده. ماده 3-3 -نظارت بر فرآيند ارسال تجهيزاتي كه نياز به تعمير دارند ( مانند : چاپگر ) به شركت هاي خصوصي وكنترل كيفيت تعمير تجهيزات. تبصره -نظارت بر فعاليت شركت هاي پيمانكار طرف قرارداد از طريق چك ليست هاي نظارتي.
ماده 1 -نگهداري صحيح از كليه تجهيزات شبكه اعم از Active و Passive بر اساس استاندارد هاي فن آوري اطلاعات و ارتباطات. ماده 2 -تهيه مستندات جامع شبكه بر اساس استاندارد مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات. ماده 3 -آگاهي كامل از كاربرد و نحوه عملكرد تجهيزات Active. ماده 4 -آگاهي كامل از نحوه ارتباط مركز تا ساختمان مركزي و دسترسي به شبكه اينترانت و اينترنت. ماده 5 -آگاهي كامل از نحوه عيب يابي دروني شبكه و برخورد با مشكلات احتمالي. ماده 6 -حفظ ، نگهداري ، پشتيباني و عيب يابي از نقطه ابتدايي تا انتهايي شبكه موجود. ماده 7 -مطلع نمودن مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات از هرگونه تغيير ، تحول و نيازها. ماده 8 -عيب يابي و رفع مشكل شبكها ي كليه سيستمهاي كامپيوتري موجود در مركز مربوطه( IP وكارت شبكه و... ). ماده 9 -آشنايي با سيستم عامل لينوكس و مفاهيم اوليه شبكه Network + ( اختصاصي كارشناسان ). ماده 10 -مطلع بودن از انجام هرگونه عمليات عمراني و تلاش جهت حفظ و نگهداري تجهيزات شبكه.
ماده 1 -پيگيري و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات نرم افزاري و بهبود سيستم. ماده 2 -مشاوره به واحد مربوطه جهت مكانيزه كردن فرايند ها. ماده 3 -هماهنگي با مديريت فناوري اطلاعات در خصوص عقد قراردادهاي پشتيباني نرم افزارها. ماده 4 -همكاري در تهيه RFP (تهيه ، تنظيم و مستند سازي نيازمند ها انتظارات واحد از نرم افزار مورد تقاضا). ماده 5- آشنايي فني با نرم افزار ها و سخت افزارهاي مربوطه ( مانند حضور وغياب و دستگاه تايمكس ... ). ماده 6 -آگاهي از كليات (حيطه و نوع فعاليت هاي تحت پوشش) نرم افزارهاي واحد مربوطه جهت پيگيري مناسب تر مسائل مربوطه. ماده 7 -نظارت و پيگيري روند تهيه فايل پشتيبان ( Backup data ) از نرم افزار ها بصورت دوره اي و آرشيو آنها. ماده 8 -تاييد اتمام كار پروژه ها و يا فاكتور هاي نرم افزاري. ماده 9- مطلع بودن از هر گونه تغيير و تحول نرم افزاري.
ماده 1 -آشنايي با نرم افزار ICARUS و آدرس هاي وب سايت واحد. ماده 2 -بررسي وب سايت هاي واحدهاي مختلف واعلام نظرات به مديريت فناوري اطلاعات جهت بهتر شدن كيفيت تمامي وب سايت هاي زير مجموعه. ماده 3 -آشنايي با استاندارد هاي تهيه وب سايت ( از طريق بازديد از سايتهاي متفاوت ). ماده 4 -به روز نگه داشتن مطالب وب سايت ( اخبار و اطلاعيه و ... ). ماده 5 -نظارت كارشناس IT برروي كار رابط وب سايت ( در صورت متفاوت بودن رابطان ). ماده 6 -نظارت مستقيم بر روي وب سايت واحد خود ،انتقال مشكلات وپيگيري آنها.
ماده 1 -نظارت بر آموزش هاي ارائه شده از طرف شركت پيمانكار وگزارش اشكالهاي احتمالي به كارشناس مسوول آموزش نرم افزار. ماده 2 -همكاري با مديريت بيمارستان جهت بهتر شدن شرايط كاربري نرم افزار. ماده 3- نظارت بر فعاليت هاي شركت پيمانكار در زمان سرويس هاي دوره اي و تحويل گرفتن قطعات داغي. ماده 4 -نظارت بر تهيه گزارش هاي HIS توسط سوپروايزرها هر 15 روز و ارسال آنها بصورت فصلي.
ماده 1 -آگاهي كامل از تنظيمات نرم افزار اتوماسيون اداري. ماده 2 -آشنايي كاربردي با سيستم اتوماسيون اداري جهت آموزش نرم افزار و رفع اشكال به كاربران شاغل در آن واحد. ماده 3 -اطلاع رساني از وضعيت سيستم اتومسيون اداري و كاربران ( فعال - تغيير سمت و ....) در آن مركز.
ماده 1 -آشنايي با نحوه ساختن VPN و Dial-up و استفاده از امكانات اينترنت FTP,FTP2 ، حجم down Load و نرم افزارهاي جانبي. ماده 2 -شناسايي error هاي سيستم جهت اتصال به اينترنت. ماده 3 -راهنمايي كاربران واحدها جهت گرفتن اشتراك اداري وتاييد نياز فرم درخواست ويا شخصيو يااشتراك خطوط ADSL. تبصره –موارد فوق در سايت اينترنت توضيح داده شده است . ماده 4 -شناخت وآشنايي با ميزان پهناي باند در دانشگاه و ارائه مشكلات اين حوزه به كاربران واحد خود.
ماده1 -آشنايي با نرم افزار مركز تلفن و نحوه ارتباط سيستم رايانه با مركز تلفن ( مراكز تلفن داراي رايانه (. ماده 2 -تهية نرم افزار مركز تلفن بصورت Backup ( از طريق مخابرات دانشگاه ) جهت استفاده در مواقع ضروري ) مراكز تلفن داراي رايانه ). ماده 3 -تهيه كيس رزرو براي مركز تلفن و جايگزيني در مواقع ضروري( مراكز تلفن داراي رايانه ). ماده 4 -آشنايي با عملكرد كليد هاي كنسول مركز تلفن ( مراكز فاقد رايانه ). ماده 5 -آموزش دستگاه مبدل IP ( Voip ) جهت آشنايي با قابليتهاي دستگاه و تسلط كافي بر نحوة عملكرد صحيح دستگاه و عيب يابي آن. ماده 6 -نظارت روزانه بر عملكرد صحيح دستگاه Voip و رفع عيوب احتمالي. ماده 7 -نظارت بر صحت عملكرد ups و باطريهاي مركز تلفن.
|